Beginnen met bloggen

Ik merk dat er heel veel vraag is naar hoe je nou begint met bloggen. Daarnaast komen nieuwe bloggers als paddenstoelen uit de grond poppen en hebben vaak geen flauw idee wat ze nou wel of niet moeten verwachten. Ik waarschuw je wel, deze tips zijn mijn eigen ervaring, ik ben geen professional, maar dit zijn dingen die wel voor mij werken.

Bedenk een originele blognaam
Waarom zijn bepaalde blogs zo populair? Omdat ze een originele naam hebben, die passen bij de inhoud van hun blog. Ik moet bekennen dat ik een beetje spijt heb van mijn naam. Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden m.b.t. een eigen domein in de toekomst..

Gooi jezelf niet in het diepe
Hier ben ik een paar keer kei en kei hard tegenaan gelopen. Ik wilde minimaal elke dag 1 blogje schrijven, maar merkte dat dit niet altijd uit kwam, of dat ik er geen zin in had. Nou stam ik ook nog wel uit de (blog)tijd dat het plannen van blogjes nog niet kon en dat als je een week afwezig was, dat dit niks uitmaakte, want het was een klein groepje dat blogde. En geld verdienen? Volgens mij kwam ik een aantal jaar geleden terug en dacht dat het een grap was ;). Maar ik dwaal af. Je moet niet van jezelf verwachten dat je 365 (of 366) dagen een blogpost kan/wil typen. Als je er even geen zin in hebt, jammer dan. Het is tenslotte een tijdrovende hobby, en als je even iets anders aan je hoofd hebt, kan ik (en de rest) me goed voorstellen dat je geen zin hebt om te posten. De volgers die jou echt leuk vinden, blijven wel. Zelfs als je er even een week niet bent (of 3 maanden)(hoi)

Begin omdat je het leuk vindt
Ik kom veel bloggers tegen die zijn begonnen met bloggen om geld te verdienen, en als dit niet binnen een bepaalde periode lukt, kappen ze ermee, omdat schrijven hun niet ligt, of omdat ze het eigenlijk niet zo leuk vinden om te doen. Begin dus met bloggen omdat je het leuk vind, niet om geld te verdienen. Ik blog nu weer een jaar, en heb nog geen cent verdient. Nu moet ik ook zeggen dat ik er niet echt mee bezig ben, maar om het even. Ik lees genoeg bloggers die wel (iets) verdienen aan bloggen, en natuurlijk zal ik geen nee zeggen als iemand mij betaald voor iets wat ik leuk vind, maar het is nooit mijn insteek geweest.

Reageer en zoek andere bloggers die jij leuk vindt
Het moeilijkste van bloggen is denk ik wel om lezers te vinden, maar ook blogs die jou interesse hebben, of houden, want het zijn er ZO VEEL! Ik ben gewoon opzoek gegaan naar blogs waarvan ik dacht dat die een beetje zoals mij schrijven, persoonlijk, misschien een vleugje beauty (want daar heb ik geen verstand van) . Verder zoek Spam je blog sites of artikelen op, en laat je zien! Zorg dat je 1 a 2 artikelen online hebt staan, zodat je potentiële lezers alvast een indruk kunnen krijgen van je schrijfstijl en wat je kunt verwachten van iemand aan schrijven.

About pagina
Lezers zijn altijd benieuwd (ik wel in ieder geval) naar de persoon achter de blog. Een van de eerste dingen die ik dan ook bekijk op  een andere blog is op de about pagina, is deze er niet? Dan haak ik persoonlijk al vaak af. Waarom weet ik niet, maar dan weet ik niet, maar het is voor mij een grote afknapper.

En natuurlijk, geniet van het schrijven, van de eventuele reacties en blijf lekker jezelf! Doe je niet anders voor dan wie je bent, want iedereen heeft wel iets te vertellen.

Dit zijn nogmaals tips die ik uit eigen ervaring heb. Ben jij een nieuwe blogger? Ik ben altijd opzoek naar nieuw leesvoer, dus laat vooral een reactie achter. Heb jij nog handige tips voor (beginnende) bloggers? Laat ze vooral achter

XOXO

 

21 thoughts on “Beginnen met bloggen

  1. Ik blog nog niet zo lang en ik doe het eigenlijk gewoon omdat ik dolgraag schrijf en mijn gedachten op papier zet. Geld verdienen, daar ben ik absoluut niet mee bezig. Leuk voor de bloggers die dit wel kunnen overigens, maar het is dus geen doel voor mij. Ik schrijf wanneer ik daar zin in heb, en dat is zo’n 3 à 4 keer per week. Ik heb een paar reacties achtergelaten op blogs die ik vaak en graag lees en daar is zeker respons op gekomen. Traag maar zeker krijg ik lezers bij en als de eerste reacties binnenkomen is het al helemaal geweldig. Ik vind het alleszins heel leuk tot nu toe en ben zeker van plan om mijn blog volgend jaar verder uit te bouwen.

    Like

  2. Zoek een blog die bij je pas op die al redelijk groot is met veel reacties en lees de reacties van anderen en zie of zij een blog hebben, zo kun je ook nog weleens leuke blogs tegen komen. :D Reageren bij anderen zelf is ook erg belangrijk, als je alleen lurkt, leest en niets neer zet, weten anderen ook niet dat je er bent.

    X

    Like

  3. Ik begon in 1998 met bloggen. Sindsdien heb ik zoveel eigen domeinen gehad, maar elke keer afgedwaald. Jaar of 5 terug had ik een vrij populaire blog, maar gestopt omdat ik de fout maakte teveel te willen en verwachten. Nu ben ik weer begonnen met bloggen maar pak het iets anders aan. Ik zoek focus en dwing mezelf niet. Ik heb genoeg onderwerpen, maar ik moet 1 keer in de week ervoor zitten om blogjes te typen, en niet meer dan 3-4 blogs in de week. Anders begint het teveel als een ‘moet’ te voelen. Goede tips!

    Like

    1. Ja precies! Ik ben wel iets later begonnen hahaha, volgens ben ik in 2000 voor het eerst kennis heb gemaakt met de blogwereld! Ik kom niet veel mensen die ook in die tijd al zijn begonnen! Leuk :)

      Like

  4. Ik blog nu een dik jaar en vind het erg leuk om te doen! maar dit zijn hele handige tips! En iemand die een blog wil beginnen krijgt ook een goed realistische beeld hierdoor!
    Liefs Nathalie

    Like

  5. Ik heb jaren geschreven voor mezelf. Uiteindelijk een blog begonnen and then life got in the way. Nu ben ik weer vrijgezel en wil ik mijn hobby weer oppakken. Hoewel er niets motiverender is dan lezers en reacties, wil ik niet eens te groot worden. Dan zou ik het aan familie moeten vertellen en well… als je schrijft over het leven als single is dat soms best ongemakkelijk haha.
    Maar een naam verzinnen is inderdaad nog wel het allermoeilijkste. Ik hou het voorlopig bij mijn bijnaam die ik al jaren heb tot ik iets echt leuks heb verzonnen.

    Like

  6. Soms merk je aan bepaalde blogs dat ze betaald krijgen voor een product en eerlijk? Eigenlijk vind ik dat blog dan niet leuk, het is dan een verkapt reclame blog geworden. Ik schrijf ook weleens over een product waar ik enthousiast over ben, maar ik gebruik het dan ook echt een tijdje, en ik krijg er niets voor, betaal er eerlijk voor 😉 Goede tips, ik heb dankzij je moeder al een aantal volgers, en ja het is hard werken soms… Daarom post ik ook niet elke dag!

    Like

  7. Onze blog bestaat nu een een klein half jaar schat ik. We zijn begonnen op blogger maar toch al snel overgestapt naar WordPress . Het is erg leuk als je merkt dat je vast lezers krijgt en daar moet je zuinig op zijn . Zelf vind ik het altijd erg leuk om ook rond te snuffelen naar andere blogs , ik zeg altijd je kunt zo veel van elkaar leren. Leuk ook weer om deze blog te lezen .

    Like

  8. Buiten adsense zijn er geen inkomsten aan mijn blog. Het is leuk als ik de site op die manier gratis up kan houden, dan heb ik genoeg verdiend. Het schrijven doe ik nu voor mezelf en die focus hoop ik vast te blijven houden. Het hoeft niet mijn inkomen te worden en ik wil me ook niet als een reclamebureau neerzetten en laten gebruiken. Tenzij ik 100% achter een product sta.

    Like

  9. Ik blog nu al 7 jaar op mijn huidige blog en daarvoor heb ik nog een andere blog gehad en ik denk nog steeds ‘ik doe maar wat’. Het is mijn plekje op internet en ik schrijf wat en wanneer ik wil over dingen die mij bezighouden. Wil je het lezen, welkom! Wil je het niet lezen, ook goed. Een extraatje verdienen vind ik leuk, maar het blijft mijn hobby, ik zou ook nooit fulltime blogger willen worden.
    Dus mijn tip: doe wat voor jou werkt en voor jou goed voelt. Als je iets doet waar je eigenlijk niet achter staat dan merken je lezers dat ook snel genoeg.

    Like

  10. Leuk om je tips te lezen! Ik blog zelf al heel wat jaartjes en ja, natuurlijk mogen er best meer lezers en reacties komen maar aan de andere kant, het moet ook vooral leuk blijven en als er druk op komt te liggen, dan verdwijnt dat plezier en dat is nu net niet mijn bedoeling maar goed, lezen bij anderen en reageren is zeker heel belangrijk.

    Like

  11. Ik moet nog steeds mijn about me pagina schrijven :,D En bloggen om geld te verdienen.. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren dat een leuke persoonlijke blog dan ineens om slaat naar een ik blog voor het geld en weg is de persoonlijkheid. Dat vind ik wel vaak jammer! Ook merk ik vaak genoeg dat er bloggers zijn die soms 2/3 keer bij jou reageren en vervolgens nooit meer terwijl je bij hun vaak wel reageert. Maar ach, het gaat natuurlijk om de inhoud. Zo lang dat goed is blijf ik het allemaal wel lezen.

    Like

  12. Ik heb vroeger jaren geblogd, maar ben ermee gestopt omdat ik het op een bepaald moment echt beu was. Nu ben ik alweer een jaartje terug bezig en ik vind het weer heerlijk om te doen. Bloggen om geld te verdienen lijkt me inderdaad een fout uitgangspunt om mee te starten. Wat komt, is mooi meegenomen, maar je moet het vooral doen omdat je het graag doet!

    Like

Praat gezellig mee!

