Vluchtelingen.

Het wordt al tijden geroepen, door vele Nederlanders, grenzen dicht, er is geen plek. We zitten vol, en naar het ‘eigen’ volk wordt niet gekeken.

In Nederland heb je op dit moment zo’n beetje twee groepen:

De eerste groep is tegen het opvangen van (meer) asielzoekers. Ja, er zitten mensen bij die zijn gevlucht voor de oorlog, maar wij als Nederland zijn te klein en de gemiddelde asielzoeker krijgt meer dan een oudere die 65 jaar heeft gewerkt.

De tweede groep vind dat Nederland niet van ‘ons’ is, maar dat het een deel van de wereld is, en dat degene die hulp nodig hebben, deze geboden moeten worden. De grenzen moeten open blijven, want wie weet, als wij ooit hulp nodig hebben, zullen wij ook veiligheid en geborgenheid willen.

Ikzelf weet nog niet zo goed bij welke ‘groep’ ik hoor. Ik vind dat beide groepen goede argumenten hebben met betrekking tot het helpen van deze mensen. Aan de ene kant zijn ze op de vlucht, zou jij niet geholpen willen worden als jij zou vluchten? Aan de andere kant, zijn er al verschillende stukken (online) laten zien dat er rellen zijn ontstaan, omdat de vluchtelingen vinden dat wij te weinig plek hebben. En eerlijk gezegd snap ik dat niet. Hoe moet de overheid kunnen ruiken dat er in 1 keer zoveel mensen komen, ze waren er niet op voorbereid.

Daarnaast krijgen de vluchtelingen natuurlijk geld van de overheid om van te leven, en als ik het goed heb begrepen is het bedrag dat een vluchteling krijgt, een stuk aantrekkelijker, dat die van iemand die eindelijk pensioen mag gaan vieren.

Ik ben het met beide eens, en zou graag zien dat de overheid andere prioriteiten zou stellen. Van mij hoeven de grenzen echt niet dicht, de vluchtelingen hebben allemaal een naam, een geslacht, een leeftijd. Het zijn wel mensen die bang waren en gevlucht zijn in hoop hier bescherming te krijgen. Laten wij hun deze bescherming bieden, alleen zorg er wel voor dat de meneer in het bejaardentehuis niet 24 uur hoeft te wachten tot hij weer geholpen wordt om te mogen toiletteren.

XOXO

P.S: Ik ben natuurlijk benieuwd naar jouw mening, en ben zeker niet bang voor een ‘pittige’ discussie, maar hou het wel netjes alsjeblieft!
10 thoughts on “Vluchtelingen.

  1. Mooi dat je beide beelden schetst. Ik volg de hele situatie niet zo eigenlijk. Weet natuurlijk wel ongeveer wat er speelt. In Nederland zijn best wat problemen volgens mij. Een vluchteling heeft er niet zelf voor gekozen in deze situatie te komen en zou moeten worden opgevangen. Maar zeker de eerste tijd kunnen ze niet te veel verwachten. De bevolking is er ook nog. De organisatie van de overheid lijkt een beetje zoek. Ik weet niet zo goed wat echt mijn mening is. Sta er te ver vanaf. Ik vind vooral dat de bevolking zelf niet vergeten moet worden. Een ik hoop dat de vluchtelingen kunnen gaan integreren en een deel kunnen worden van de samenleving. Nederland te vol? Volgens mij emigreren er elk jaar ook behoorlijk wat Nederlanders, die maken mooi plaats voor mensen die die plaats nodig hebben :)

    Like

  2. Ik vind dit ook een moeilijke discussie. Als je mee wilt werken aan de maatschappij en niet van uitkering wilt leven, ben je welkom. Maar hetzelfde geldt wat mij betreft voor álle Nederlanders. Aan de andere kant is Nederland echt niet zo groot. Er zijn landen die zulke aantallen beter aankunnen. Moeilijk, dus…

    Like

  3. Het is een hele lastige kwestie. De beelden die je ziet zijn heel schrijnend, maar aan de andere kant vind ik het heel apart dat alleen mannen deze kant op komen. Zou jij het pikken als je man lekker naar het veilige westen vertrekt en jij in een oorlogsgebied blijft met je kinderen. Ik zou het niet accepteren.
    In de apotheek komen er bij ons ook regelmatig mensen voor “gratis” medicatie. In Nederland hebben we namelijk een cvz pot, een pot van de collectieve vereniging zorgverzekeraars. Asielzoekers EN illegalen krijgen hier hun ziekte onkosten uit. Of beter gezegd, de zorgverlener wordt hieruit betaald. Nu moeten ze een sinds een tijdje 5 euro zelf bijbetalen, omdat dat de verzekeraars en de staat zeggen, iemand die in de bijstand zit heeft ook gewoon zijn eigen risico op te hoesten, dus zij ook. Je wil niet weten hoeveel problemen dit geeft, tot bijna fysiek geweld aan toe. Niet perse door de persoon voor wie het is, maar ook, in mijn ogen, grijze wollen kousen die het zielig vinden en dan kan ik het toch wel even voor die meneer betalen volgens sommige klanten. Hmm, soms staan er 6 geneesmiddelen op 1 recept en we hebben meerdere van dit soort recepten per dag. Dan heb ik binnen no time voor andere staan werken.
    Andere kant van het verhaal is weer. Een kennis van mij is vluchteling uit Afganistan. Een keihard werkende vrouw, die als kind zwaar getraumatiseerd deze kant op is gelopen. Hier tijdens haar coa tijd haar havo heeft gehaald en daarna in de tijd dat de voor haar verblijfsvergunning bezig was via het oude leerlingwezen een baan en opleiding heeft gehaald en door is gegaan een nu een bachelor heeft. Ze heeft een mooi gezin, volledig ingeburgerd en wil voor geen goud terug, ze heeft hier zoveel opgebouwd, dus terecht.
    Het is zo moeilijk om er een weg in te vinden. Ja er zijn klaplopers bij, maar die hebben we in alle rangen en standen binnen de bevolking, net als goudzoekers, criminelen, kruimeldieven, etc. Vind ik dat je korte mette moet maken met wangedrag op een coa, ja. Als je de oorlog hier door wil voeren, dan gaat het niet goed, maar wat dan? Dat is een vraag die ik ook heel moeilijk vind.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik vind dat een land eerst gezond moet zijn voor het andere kan helpen en Nederland is absoluut niet gezond. Daar bij vind ik het heel frappant dat het voornamelijk mannen zijn, de helft niet uit oorlogsgebied komt en ze hier alles krijgen maar nog alleen maar klagen..

    Like

Praat gezellig mee!

