Gezien; The memory of Anne Frank

 

Waar gaat het over:
Deze film is gebaseerd op het boek van Alison Leslie Gold, de Amerikaanse schrijfster die veertig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog verhalen verzamelde en neerpende van één van de beste vriendinnen van Anne Frank, namelijk Hanneli Goslar.

Hanneli vertelt over hun eerste ontmoeting in Amsterdam en het dagelijkse leven daar, over hoe de twee Duitse families Duitsland verlieten, het begin van de anti-joodse wetten, de Duitse bezetting, het geleidelijke verdwijnen van familie en vrienden en hun plotselinge scheiding toen de familie Frank besloot om onder te duiken in het Achterhuis. Achter de kantoren van het bedrijf van vader Frank.

Hanneli vertelt ook over de vergeefse pogingen om contact op te nemen met Anne, omdat zij in de waan was dat zij op reis waren naar Zwitserland en ook over de latere teleurstelling omdat zij niet op de hoogte was van het onderduiken van haar vriendin.

Mijn mening:
Volgens de uitleg wordt het verhaal verteld door Hanneli, de beste vriendin van Anne. In de film wordt het echter verteld door Otto, de vader van Anne, die als enige van zijn gezin de 2e wereld oorlog heeft overleefd.

Ondanks dat ik de uitleg niet vind kloppen met het verhaal – in de film volg je het leven van Anne namelijk, vond ik het wel een prachtige film, die veel verteld over de gebeurtenissen in deze tijd.

Ik weet niet waarom, maar de 2e wereldoorlog heeft mij altijd gefascineerd, en toen ik zag dat deze film op ‘OnDemand’ van Ziggo zag staan moest ik hem natuurlijk kijken.

Ik raad deze film zeker aan, het is een prachtig verhaal, en lijkt erg op het verhaal dat Anne zelf heeft geschreven, alleen dan gaat deze natuurlijk verder dan dat ze gearresteerd worden. De gebeurtenissen in het achterhuis zijn wat beknopter, de nadruk wordt voornamelijk gelegd op het concentratie kamp waar ze terecht komen.

XOXO

 

8 thoughts on “Gezien; The memory of Anne Frank

  1. Wij vinden alles met betrekking tot de WOII ook ontzettend interessant en dit soort films zijn zeker wel aan ons besteed. Ga direct even kijken of hij ook te downloaden is! Bedankt voor de tip!

    Like

Praat gezellig mee!

