De eindeloze discussie

Al sinds een paar jaar, maar waarschijnlijk veel langer is hij bezig. De grote discussie omtrent hét Nederlandse kinderfeest, namelijk Sinterklaas. Het is nu zelfs zo ´erg´ dat de VN zich ermee heeft bemoeit en vorig jaar zwarte piet in Amerika heeft laten zien. In Amerika was het ermee eens, dit is discriminatie. Maar.. Heeft de VN ook haar neus in de geschiedenis gestoken?

Ik ben een Hollander, dus misschien veroordeeld, maar ik ben ook van mening dat zwarte piet geen discriminatie is. Misschien dat ik er zo over nadenk, omdat de donkere gemeenschap in Nederland vindt dat dit discriminatie is. Ik heb beide partijen gevolgd, ik heb beide partijen naast elkaar gelegd, en snap beide partijen. Als de tegenpartij vreemd zou zijn, als in.. Ergens in Amerika bijvoorbeeld, snap ik heus wel dat ze zwarte piet maar raar vinden, en dat ze dit discriminerend vinden, waarschijnlijk zou ik dit zelf ook zo hebben bedacht. Als ik een vreemde in dit land zou zijn.

Maar weten zij dan ook dat Sint Nikolaas, officieel uit Turkije komt? Moeten de turkse mensen zich nu ook gediscrimineerd voelen, omdat de heilige snoep uitdeelt aan Nederlandse kinderen? In een land waar, laten we eerlijk zijn, Turkse mensen zich niet altijd even welkom voelen? Of weten zij dat deze heilige, Sint Nikolaas de (donkeren) slaven hielpen en zij voor hem wílde werken? Dit zijn natuurlijk mythen, niemand die weet of deze waar zijn, maar ik zou graag willen geloven dat deze slaven, zwarte pieten, of wie dan ook zo blij waren met deze heilige, dat ze vrijwillig voor hem wilde werken.

Daarnaast is en blijft dit gewoon een Nederlands kinderfeest. Sinterklaas en de zwarte pieten komen elk jaar naar het land, miljoenen kinderen zullen vrolijk worden, natuurlijk, maakt het niet uit voor hun welke kleur hun zijn. Van hun part zijn ze geel, want hé ze geven snoepjes!

Ik heb ook nog nooit een kind horen zeggen tegen een wild vreemde donker persoon ‘kijk pappa/mamma dat is zwarte piet!’ Volgens mij is deze discussie ooit door deze uitspraak van een kind begonnen, en volgens mij betekend dit niet dat álle kinderen in Nederland zo zijn. Elk volk wordt tegenwoordig over 1 kam geschoren, zo ook Nederland, want, wij állemaal zijn voor eigen volk eerst, dat degene die tegen zwarte piet zijn dan maar ‘op motten rotten naar hun eigen land’ en vele andere ergere uitspraken.

Wat eigenlijk mijn deel is, is dat ik discussie moe ben omtrent dit onderwerp. Dit jaar werden de eerste discussies al in juni opgevoerd (IN JUNI) terwijl het nog hartje zomer is, en ik liever denk aan een lekker wijntje in de zon, dan of zwarte piet dit jaar nou wel of niet zwart is. Ik ben wel van mening dat dit NEDERLANDSE kinderfeest, wat al eeuwen een traditie is, niet zomaar veranderd mag worden. Door wie dan ook, zonder in de geschiedenis te kijken, zonder dat je weet hoe Sinterklaas en zwarte piet hier bekend staan, en zónder dat mensen zich gediscrimineerd voelen, want als ik voor de Nederlanders mag spreken die zoals mij denken over dit onderwerp, wij zien de donkere gemeenschap zeker niet als slaven, wij zien dit niet als discriminatie, en ik kan je verzekeren dat dit niet is bedacht om de donkere gemeenschap in het ootje te nemen.

Dit zal de discussie vast niet stoppen, maar dit is mijn mening. Ik kan niet wachten tot de chocoladekruidnoten in de schappen liggen, wat jij?
XOXO

11 thoughts on “De eindeloze discussie

  1. De VN moet zich maar eens bezig houden met zaken die serieuzer zijn. Er gaan elke dag honderden mensen dood door oorlog, honger en mishandeling. Waaronder heel veel kinderen. Ik hou niet van Sinterklaas, maar door alle tegenstand zou ik het haast 12 maanden per jaar gaan vieren.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    1. Precies! Ik vind het zo jammer, want waar niemand aan denkt (ook de Nederlanders zelf niet) is dat het een kinderfeest blijft, en dat kinderen steeds jonger op de social media terechtkomen. Als deze discussie zo vroeg al begint, is er gewoon straks helemaal geen sinterklaas meer…

      Like

  2. Die liggen er al, ik heb ze al gespot!

    Ik speel zelf ook zwarte piet, en het grappige is dat ik vorig jaar alleen maar positieve reacties heb gehad, ook van de ‘donkere’ mensen (bij gebrek aan een beter woord).

    Wat mij betreft gaat de VN zich eens bezig houden met belangrijkere dingen… De wereld staat in brand, en zij maken zich druk om een kinderfeest??? Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

    Like

  3. Ik ken wel wat mensen die nog wel eens als zwarte piet aangezien worden rond sinterklaas tijd, maar daar niet bij voelen wat sommige mensen wel blijken te voelen (en eerder de humor er van in zien).
    Als iemand die opgegroeid is met de traditie vind ik het ook echt jammer als zwarte piet uit beeld gaat.
    Als volwassene die vind dat deze ellenlange discussie ten koste vind gaan van een kinderfeestje zou ik zeggen; kleur al die pieten in alle kleuren van de regenboog; degene die zich gediscrimineerd voelen is het voor opgelost en kunnen we allemaal weer door met waar het nou echt om gaat; een leuk feestje bouwen voor de kids…

    Like

  4. Mee eens, moe word ik ervan. Er is zoveel echte ellende in de wereld, de asielzoekers bijvoorbeeld. Ga zorgen voor die mensen. Of de IS-oorlog. Er zijn zeker nuttigere zaken waar de VN zich op kan richten in ieder geval. Al moet ik wel zeggen dat ook mijn vriend het niet helemaal discriminatie-loos ziet, maar hij zal nooit moeilijk gaan doen over dit kinderfeest en zelfs gewoon meedoen :)

    Like

  5. Inderdaad nogal logisch dat het in America discriminerend gevonden wordt, als ze de hele context eromheen niet kennen. Zwarte piet heb ik zelf altijd het leukste van het hele Sinterklaasfeest gevonden. Die zou ik inderdaad niet kwijt willen. Maar ik snap ook niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over het veranderen van zwarte piet. Als we voortaan nou gewoon gezichten met vegen zwart maken, alsof je echt vanuit de schoorsteen komt, dan hebben we nog steeds zwarte pieten maar zijn ze niet meer zo perfect geschminkt alsof het inderdaad slaven zijn geweest. Kleine simpele aanpassing lijkt me.

    Like

Praat gezellig mee!

