Het gat

Bloem

Al een paar weken heb ik mijn diploma. Al een paar weken hoef ik me niet meer druk te maken om school, of ik over ben, en of ik het wel ga halen. Ik heb hem namelijk al, het papiertje waar ik drie jaar keihard voor heb gewerkt. Ik heb behaald wat ik in deze drie jaar wilde behalen, met slag en stoot, hard werken en ik heb hem. Maar met dat papiertje valt ook een van de belangrijkste dingen in mijn leven weg..

Ik heb gezwoegd en gezweet. Geleerd voor die ene toets, op het schoolplein, rokend en klagend over die ene leraar, en samen gehoopt op een goed cijfer voor deze toets en dat examen. Na drie jaar is dit allemaal verleden tijd. Nooit meer zal ik op het schoolplein van ROC een sigaretje roken. Nooit meer zal ik samen met mijn klasgenootjes klagen over die lastige opdracht die meneer of mevrouw heeft gegeven. Nooit meer zal ik me ergeren aan de dingen waar ROC zo goed in is, zoals brieven op het laatste moment versturen. Ik heb het papiertje, ik ben klaar.

Alleen sinds ik klaar ben heb ik het gevoel alsof ik stil sta. Is dit het? Is dit waar ik zo hard voor heb gewerkt? Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gelukkig met mijn diploma, en dat ik nooit meer een stap hoef te zetten in het ROC gebouw, maar ergens is het alsof er een reddingsboei wegvalt. Ja, ik wil terug naar school, maar wát ik wil doen op het hbo weet alleen de toekomstige ik. Niet de huidige ik.

Ik sta stil. Ik doe het zelf, ik kan ook alvast opleidingen opzoeken, wat wil ik wél. Ik kan alvast plannen maken voor komend jaar, en stilstaan bij het feit dat ik het toch maar even heb gedaan, die niveau 4 opleiding, na een moeilijke start in mijn schoolleven. Nu ik geen schoolleven meer heb, tenminste, voorlopig, moet ik gaan zoeken naar een nieuwe uitdaging.

Ik kan je wel vertellen dat dit verdomde moeilijk is als de grootste uitdaging was om je cijfers goed genoeg te krijgen (en te houden!) om een diploma te halen. Daar kan denk ik geen baan tegenop!

Heb jij dit meegemaakt? En zo ja, hoe ben jij er mee omgegaan? Tips zijn meer dan welkom!

XOXO

Ik

16 thoughts on “Het gat

  1. Hier dito, het is zo herkenbaar, aan de ene kant was ik blij toen ik mijn diploma in ontvangst nam, moest keuzes maken zelfs, verder gaan naar de MEAO of samen wonen, het laatste doe jij al, en dus is er dat gat. Voor mij lag er nog iets nieuws in het verschiet, maar toch ook gek, raar, ineens een hele andere wereld in.

    Ik had jouw vader en mijn werk al vrij snel en ja… eigenlijk al heel gauw geen tijd meer om erbij stil te staan, toen wilde ik terug naar school, maar bestond het ROC nog niet zoals nu, en men zei dat ik te oud was om te gaan doen wat ik eventueel wilde doen… bloemiste kant op. En toen.. kwam jij… ;-)

    Like

  2. Kan het me helemaal voorstellen! Al heb ik hier niet echt last van gehad. Want ik had amper een week mijn diploma binnen een toen vertrok ik alweer voor 3 maanden naar het buitenland. En bij terugkomst begon ik meteen aan een nieuwe studie. Bezig blijven dus, alleen de vraag waarmee precies is dan weer lastig ;) hoop dat je er snel uitkomt!

    Like

  3. Ik wist al na de mavo niet meer wat ik moest doen. Ik wilde naar de toneelschool maar durfde geen auditie te doen. Ik ben gaan werken voor het minimumloon. Na een jaar dacht ik wat doe ik hier. Ik ben naar de meao gegaan, maar leren ging me niet goed af. Ik ben weer gaan werken, eerst in de Bruna (muziekwijk) werd ik na een jaar ontslagen. Toen ben ik uiteindelijk op kantoor terecht gekomen. Ik mag qua salaris niet klagen, ik vind het ook best leuk, maar is het mijn passie nee!! Ik zou mijn kinderen meer stimuleren te dien waar hun hart ligt en waar ze ook geld mee kunnen verdienen!! En jij gaat het wel redden!!! Daar ben ik van overtuigd !!

    Liked by 1 persoon

  4. Mmh het gat na het afstuderen heb ik nooit echt meegemaakt eigenlijk, maar ik ken het gevoel van het zoeken naar een nieuwe uitdaging wel. Ik zit nu sinds oktober thuis en weet echt niet wat ik wil doen (en hoe ik dat wil gaan doen). Moeilijk om daarin keuzes te maken. Je komt er wel, er komt straks vanzelf iets op je pad. :D

    Like

  5. Geniet even lekker! Je hebt hard gewerkt, geniet even van het niks doen, voor je het weet ben je weer aan het studeren of misschien werken? Er komt snel genoeg weer iets anders :)

    Like

  6. Gefeliciteerd met je diploma! En ik denk dat veel mensen het gevoel kennen dat jij nu hebt. Ik in ieder geval wel. Maar probeer even te genieten van het ‘niets’ doen en bedenk jezelf welke doelen je nog hebt voor 2015, niet gelijk de lat heel hoog leggen… maar dat kan ook zijn wat jij op persoonlijk vlak nog wilt ontwikkelen of waar je terecht wilt komen met je blog etc. Wel fijn is om iedere dag aan je ritme te werken en je daaraan te houden, iedere dag om dezelfde tijd naar bed en opstaan… en vergeet niet dat je nu ook gewoon mag genieten van leuke dingen!

    Like

    1. Ja, vooral dat genieten hahaha, ik heb gewoon het gevoel alsof ik geen uitdaging meer voor me heb liggen. Terwijl dat eigenlijk bomen op de weg leggen is, want je kan jezelf ook een uitdaging geven natuurlijk!

      Like

  7. Gefeliciteerd met je diploma. Ik kan er zelf niet over meepraten, want ben gelijk gaan werken na school, dus een periode er tussen had ik eigenlijk niet. Ben erg benieuwd of je nog wat gaat doen qua studie. Geniet er nu even zoveel mogelijk van!

    Like

  8. Ik heb er geen last van gehad. Ik viel in een ander donker gat met de nodige problemen. Maar ik weet wel dat ik zo weer terug naar school zou willen. Hangen met je klasgenoten etc. Wat een tijden waren dat!

    Like

  9. Ik heb ook pas net mijn diploma en ik heb echt precies hetzelfde gevoel: Wat nu?! Ik dacht altijd dat als je afgestudeerd zou zijn, je precies zou weten wat je wil en dat werk dan zou gaan doen. Het tegenovergestelde is waar. Er is sowieso niet aan een baan te komen in mijn sector, maar daarnaast weet ik ook eigenlijk helemaal niet of ik wel in die sector wil werken. Ik weet echt niet wat ik moet doen met mijn leven, wat heel dramatisch klinkt en dat valt best mee, maar het voelt wel als een gat inderdaad.

    Like

Praat gezellig mee!

