11; Wat betekend geloof voor jou?

Over de helft van de 30 vragen! Ik heb mijn blog weer een beetje laten verslonzen, ik ben ziek geweest en mijn eerste schoolweek was alweer wat heftiger, ik moet het er weer een beetje in krijgen (na mijn huiswerk (kuch)).

Geloof. Wat is geloof eigenlijk? Ik geloof niet in een god, zo ben ik eenvoudigweg niet opgevoed. Ja, mijn moeder geloofd in een god en een godin, mijn beste vriendin geloofd in god, en mijn oma is atheïst.

Ik zelf geloof niet, wel heb ik respect voor alle andere geloven (behalve als je denkt dat god vindt dat jij andere mensen moet doodmaken). Wel geloof ik in liefde, in respect en in de medemens. Misschien een beetje raar, maar door mijn vriend heb ik liefde ontdekt, mijn moeder heeft mij respect bij gebracht, en de medemens is hetzelfde als ik. Misschien niet in karakter, maar wel in het zijn.

Je bent misschien ‘alleen geboren’ en je gaat misschien ‘alleen dood’ maar zonder je medemens kom je daar niet op een gemakje. Als niemand jou aanneemt, niemand jou respecteert, en er is niemand die jou lief heeft, lig je dan tevreden op je sterfbed? Deze 3 aspecten zijn toch belangrijk in een leven. We respecteren elkaar minder, we denken minder aan elkaar, alleen maar omdat wij allemaal online leven,

Naast geloof in deze dingen geloof ik in mijzelf. Misschien niet heel veel, maar wel elke keer een stukje meer, elke keer een stukje beter en dat geloof word sterker naarmate ik dingen bereik in mijn leven, ik heb bijna mijn diploma, hiermee zal mijn geloof in mijzelf en mijn zelfvertrouwen ook groeien.

En met het geloof in respect, in liefde en in mijn medemens bedoel ik dat ik erin geloof dat mensen elkaar in hun waarde kunnen laten, geen ruzies uitvechten op Facebook, onder een foto of berichtje en dat we elkaar bij de bushalte een verhaal kunnen vertellen. Met respect bedoel ik dat mensen (weer) gaan staan in de bus voor een oudere mevrouw of meneer, dat jongeren geen vreemde mensen uitschelden en dat iedereen gewoon zichzelf is, maar dan wel met de etiquette die wij van huis uit hebben geleerd. De medemens is niet eng, de medemens ben jij!

XOXO

Wat is jouw geloof?

8 thoughts on “11; Wat betekend geloof voor jou?

  1. Mooi stukje hoor! Ik vind het heel moeilijk, ik geloof niet in God, maar respecteer het heel erg als anderen wel kunnen leven met geloof. Ik vind dat eigenlijk heel mooi, omdat deze mensen zich snel verbonden voelen met mensen die ook geloven.

    Like

  2. Wat een fijn artikel! Super om eens over het geloof te lezen. Ik ben christelijk opgevoed, maar geloof niet meer in een God zoals beschreven in de Bijbel. Ik kan echter ook niet zeggen dat ik niet geloof. Ik herken heel veel in wat jij schrijft over liefde en respect. Ik geef wel toe dat ik wat angstig ben voor de medemens. Dat komt omdat ik vaak slecht behandeld ben door hen en daardoor mijn vertrouwen in hen ben kwijtgeraakt. Dat doet pijn. Daar ben ik heel erg verdrietig om. Langzaam aan begin ik echter weer wat meer vertrouwen te krijgen. Niet alleen in mij zelf, maar ook in mijn medemens. Dat komt onder andere door het bloggen en dit soort artikelen. Dat doet me beseffen dat er veel meer mensen zijn zoals ik. Zoals jij. Zoals wij! Fijn is dat!. X

    Like

  3. Mee eens! Ik geloof ook niet in een god of dat de aarde geschapen is.. Wel geloof ik in mijzelf, in alles wat ik kan zien, ruiken horen en voelen, in liefde en in normen en waarden.

    Like

Praat gezellig mee!

