Pluk het geluk; Geluksvragenlijst

Permalink voor ingesloten afbeelding

Ik doe mee met het project #plukhetgeluk van Saskia :) Vanaf nu tot halverwege februari zal ik op elke maandag mijn eigen pluk het geluk plaatsen. Waarom ik mee doe? Omdat ik graag meer van kleine geluksmomentjes wil genieten, omdat ik het belangrijker vind om van de kleine dan de grote dingen te genieten en hoop dat ik het zo een beetje over kan brengen.

1. Beschrijf wat voor jou het ultieme geluk is
Voor mij is geluk een glimlach op mijn gezicht. Ik denk wel eens terug aan leuke dingen die ik heb meegemaakt, of ga meemaken en dan krijg ik een binnenpretje van de herinnering of het vooruitzicht. Nu ben ik enorm gestrest vanwege mijn examens, niet meer dan normaal denk ik, maar ik weet ook dat ik voor alle moeite die ik nu doe straks mijn mbo 4 diploma mag krijgen, en niemand die mij dat weer afpakt. Of de manier waarop vriendlief en ik lol kunnen hebben, vaak om niks. Dat zijn mijn ultieme geluksmomentjes, en daar ben ik elke dag dankbaar voor. Mijn familie zorgt hier ook voor, bijvoorbeeld toen ik een jaar geleden mijn oma aan de telefoon had, waar aan ik een beetje beschamend vertelde dat ik met studie ontwijkend gedrag bezig was, en dat zij aan mij vroeg wat voor vak dit was. De herinnering alleen al brengt mij in de slappe lach, maar dit zijn de momenten waar ik heel blij van word (sorry oma)

2. Wat doe je het allerliefste in je vrije tijd?
Alles behalve studeren hahahaha. Ik lees heel veel, stop heel veel tijd in mijn blog. Maar ik vind het ook heerlijk om met mijn vriend op de bank te hangen en een serie te kijken. En heel soms neemt mijn creatieve ik het over, en dan vind ik het leuk om iets leuks in elkaar te zetten en daar dan vervolgens trots op te zijn!

3. Welke positieve verandering heeft invloed op je leven nu?
Dat is toch wel dat ik 3 jaar geleden heb besloten om weer een opleiding te volgen. Dat ik na een dipje vriendlief tegen kwam en tegen mijzelf zei dat ik niet bang hoef te zijn voor liefde, omdat het goed is, en omdat hij altijd lief en goed voor mij was (nog steeds trouwens). Omdat ik nu weer studeer ben ik heel dichtbij een papiertje waarmee ik een stapje hoger kom. Klinkt misschien een beetje streberig, maar nog steeds moet ik mezelf bewijzen dat ik het wél kan, ook al krijg ik een matig rapport, dan heb ik wel bewezen dat ik het toch heb aangekund. Want ondanks dat ik over ben gegaan steeds, geloof ik het nog steeds niet helemaal, en als ik straks dat papiertje heb, dan móet iemand mij knijpen, en dan kan ik het pas geloven en genieten denk ik. Maar ik merk dat ik het nu allemaal nog heel spannend vind :)

4. Wat is jou ultieme geluksmotto?
Live the life you love, and love the life you live. Dat is een beetje mijn lijfspreuk en zegt alles wat ik wil bereiken in het leven, gelukkig zijn met het leven dat ik heb, en alleen maar dingen doen die ík leuk vind. Dat vind ik heel belangrijk, ook al moet ik er eerst hard voor blokken :P

5. Wat zou je willen doorvoeren in je leven om nog gelukkiger te zijn?
Datgene waar ik nu heel gelukkig van zou worden is mijn rijbewijs, klinkt misschien materialistisch, maar voor mij gaat dit samen met vrijheid. Ik hoef niet meteen een auto, ik kan er altijd wel eentje lenen denk ik, maar ik zou sneller en vaker bij bijvoorbeeld mijn opa en oma op bezoek gaan of bij mijn nicht. Verder, om het minder groots te maken, zou ik mijn moeder vaker willen bezoeken ondanks dat ik zo druk ben.

6. Als je een ding zou mogen kiezen: hoop, geloof of liefde welke zou het dan zijn en waarom?
Ik zou kiezen voor liefde. De mensen die je liefhebben zijn er altijd voor je, onvoorwaardelijk. Als er iets is, ben ik altijd welkom bij mijn familie of mijn beste vriendin. Als ik in de put zit halen mijn familieleden en vriendlief mij er altijd uit. Als ik de harde waarheid nodig heb, zijn ze niet bang om mij die te vertellen. Of ik het nou leuk vind of niet, of ik het er mee eens ben of niet, en dat is ook liefde.

7. Welke gelukstips zou je mee willen geven aan andere mensen:
Probeer uit alle nadelen de voordelen op te merken. Ik ben mij gelukkiger en fijner gaan voelen na mijn therapie afgelopen jaar, waarbij ik op een gegeven moment elke avond voor ik ging slapen de dag doornam, en de negatieve gevoelens/gedachtes of gebeurtenissen weg ging vagen zodat er alleen nog maar positieve dingen over bleven. Dit heeft mij geholpen om echt (weer) gelukkig te worden na een kleine sleur dip. Als ik een sleur voel opkomen dan doe ik dat gewoon nog steeds, en dan zeg ik tegen mezelf, zie je wel, niet elke dag is hetzelfde. Het zijn de kleine dingen die het doen, en daar put ik steeds meer en vaker kracht uit.

XOXO

6 thoughts on “Pluk het geluk; Geluksvragenlijst

  1. Wat een mooie antwoorden heb je gegeven op de vragenlijst!
    Je zegt dat je positiever bent gaan kijken, maar vraagt je nog wel af of de opleiding wel aankunt. Je gaat over, doet het omdat je wil laten zien dat je het kan en streeft naar een goed resultaat. Twijfel dan niet en ga door! Met vallen en opstaan komen je er uiteindelijk wel! Ik ben benieuwd naar de invulling van de rest van het project! Ik ga je zeker even volgen :)

    Like

    1. Wat lief dat je dat zegt! Ik durf nu wel te zeggen dat ik positiever in het leven sta, maar mijn opleiding en wat ik aan kan en dergelijke is nog steeds mijn zwakke punt. Daarin durf ik nog niet zo goed in mijzelf te geloven, dus wat je zegt, dat moet ik leren omdraaien :)

      Like

Praat gezellig mee!

