Duits

Het komt eraan en ik ben bang. Bang om te falen. 

En het stomme is. Ik heb nog nooit Duitse les gehad. Tot aan dit jaar, ik heb nog nooit van mijn leven een Duitse les gehad. Deze periode heb ik 10 weken lang, anderhalf uur op maandagochtend Duits. Daarvan zijn al 2 lessen uitgevallen, en heb ik 1 les gemist omdat ik mij heb verslapen.

Eigenlijk heb ik dus ongeveer 7 uur Duits achter mijn kiezen. En 26 januari 2015 heb ik mijn eerste examen Duits! Het is Duits luisteren. Maar ik ken de grammatica niet, ik ken de naamvallen niet en als ik er alleen al aan denk begin ik lichtelijk in paniek te raken, en dus heb ik (hopelijk) een remedie bedacht.

Namelijk; Ik ga vanaf vandaag élke dag een Duitse film/serie kijken (iemand tips!?), ik heb 1 boek in het Duits; namelijk Christiane F. dit boek heb ik nog nooit gelezen, ook niet in het Nederlands, maar die ga ik dus lezen, en hopelijk ga ik het begrijpen.

Maar zelfs nu ik dit voornemen heb ben ik echt bang voor dit examen, bang dat ik de examens (waarvan ik er 4 of 5 krijg, geen les meer trouwens, alleen nog maar examens) niet ga halen en mis ga grijpen naar mijn diploma.

God, ik voel me nu net een negatieve muts, die het eigenlijk best makkelijk heeft. Sorry voor de negativiteit die ervan af straalt, maar ondanks mijn voornemen om naar Duitse films te kijken en een Duits boek te lezen ben ik echt heel bang dat ik de taal nooit op zal gaan pikken. Terwijl het een redelijk makkelijke taal is hoor ik altijd, dus ik zet gewoon mijn schouders eronder en ik ga het gewoon doen!

XOXO

14 thoughts on “Duits

  1. Nee hoor, schrijf het maar lekker van je af! Dat lucht even op. Duitse tv kijken deden wij vroeger ook veel. Dat scheelt al enorm. Die naamvallen moet je gewoon stampen vrees ik. Ik was ook heel slecht in Duits, maar wist het altijd op het randje te redden. Succes meid!

    Like

  2. Aaaah het valt vast heel erg mee hoor. Voor luisteren heb je de naamvallen ook niet echt nodig. Je kan misschien op YouTube kijken naar Duitse vloggers (zijn er heel veel), je kan Duitse films kijken met Nederlandse ondertiteling en als je een vraag hebt, mag je mij altijd mailen (ik ben half Duits, mijn vriend is Duitser en ik heb Duits gestudeerd, dus ik weet wel wat dingen.). Maar om een heel boek in het Duits te lezen als je de taal niet zo goed kent, lijkt mij niet zo leuk (ik haak dan persoonlijk heel snel af).

    Oh, wat ik altijd een grappige serie vond is Türkisch für Anfänger (hele serie is te vinden op YouTube). Super slecht geacteerd en het gaat HELEMAAL nergens over, maar het is gewoon grappig.

    Heel veel succes!

    Like

  3. Gewoon naar Gute Zeiten, Schlechtes Zeiten kijken en dan kom je al een heel eind! Wij komen vrij vaak in Duitsland en spreken het dus ook wel redelijk goed, okay, niet alle naamvallen zullen goed zijn maar ze begrijpen ons prima.

    Like

  4. Dat gaat wel lukken, TV en films kijken werkt bij mij sowieso altijd super goed. Duits is moeilijk, maar op zich heeft het wel een logische grammatica dus als je het eenmaal een beetje te pakken zul je vast snel verbetering merken. Gebruik je duolingo al? Ik gebruik dat voor Frans, werkt echt heel handig! Succes!

    Like

  5. Wat vervelend dat je er zo tegenop ziet, maar ik beloof je: het komt echt (uiteindelijk) wel goed. Wat ik kan raden is om juist één van je favoriete series in het Duits te kijken. Dan weet je al een beetje wat er is gebeurd en is het makkelijker te vertalen. Succces!

    Like

  6. Ahh, ik ken het wel hoor, dat je bang bent dat het allemaal niet gaat lukken. Maar wat je zelf al zei, Duitse films kijken of boeken lezen, is al heel goed. Films die ik toen heb gezien voor Duits: Sophie Scholl – Die letzten Tage, Die Welle, Goodbye Lenin en Crazy (uit 2000). Dat waren ook nog eens mooie/interessante films om te kijken :)

    Like

Praat gezellig mee!

