Gezien: The Freedom Writers (waargebeurd)

Gezien 09’12’2014

Op de achterkant
Erin Gruwell (gespeeld door Hilary Swank) is een beginnend lerares op de Amerikaanse Woodrow Wilson Classical High School. Ze krijgt een van de slechtst presterende klassen toegewezen. Haar klas lijkt weinig onder de indruk van haar pogingen om hen iets bij te brengen maar gaandeweg het schooljaar weet ze daar dankzij ongewone lesmethoden toch verandering in te brengen.

Mijn mening
Een prachtig verhaal. Een lerares die een klas zo kan veranderen van oorlog naar een geheel. Ik heb echt genoten van deze film. Erin Gruwell is net afgestudeerd docente en wil werken op een school waar ‘uitschot’ op komt. Van de beste is het naar een van de slechtste scholen gegaan. De lesmethode van deze lerares is wel heel apart, maar het veranderd de instelling van deze leerlingen, ze gaan anders naar de wereld kijken wat ik heel ontroerend vond neergezet. Ze gebruikt de 2e wereldoorlog om de studenten te laten inzien hoe de echte wereld eruit ziet, hoe hun kunnen eindigen als zij hun leven zo doorleven. 1 zin uit de film sprak mij heel erg aan; I am not a social worker, I am a teacher, what should I do?

Ergens vind ik dat deze niet helemaal klopt (voor leraren onder ons, correct me if i’m wrong!) want als leraar ben je eigenlijk toch juist wel een soort maatschappelijk werk. Je bent op dat moment verantwoordelijk voor de kinderen en als er iets niet goed gaat (thuissituatie, op school, ontwikkeling etc.) dan neem je toch stappen om hulp in te schakelen met of zonder ouders? Dus die zin is naar mijn mening niet helemaal waar.

Maar buiten dat zinnetje om, geweldige film! Zeker eentje die je gezien moet hebben!

XOXO

5 thoughts on “Gezien: The Freedom Writers (waargebeurd)

Praat gezellig mee!

