Dyscalculie

Dyscalculie. Daar wordt snel overheen gekeken vind ik. Het is een lastig iets, omdat het nog niet zolang bekend is.  Wat voor mij wel bekend is, is dat ik ‘angst’ heb voor cijfers. Ik kan niet rekenen. Ik kan niet digitaal klokkijken en een horloge zonder normale cijfers is voor mij hetzelfde als Arabisch. Hier heb je kunnen lezen hoe mijn gevecht eraan toegaat om mijzelf te bewijzen en het HBO te kunnen halen, vandaag ga ik jullie vertellen over mijn persoonlijke ervaring met Dyscalculie.

Wat is dyscalculie nou eigenlijk?
Ik merk heel vaak dat als ik iemand vertel dat ik dyscalculie heb, dat ze niet weten wat het is. Ik zeg dan altijd dat het een soort dyslexie is, maar dan met cijfertjes. Het niet kunnen begrijpen van rekensommen, en je hoeft al helemaal niet aan te komen met wiskundige problemen, want dan raak ik bijna in paniek. Eigenlijk is het voornamelijk heel vervelend, want eigenlijk moet je de hele dag door rekenen; aan de kassa, op school, de tijd (ja is ook rekenen), etc. Het is voor mij dus heel lastig dat ik het gewoon niet begrijp.

Klokkijken
Ik heb heel lang moeten doen voor ik kon klokkijken. En nu nog heb ik heel veel problemen met digitale tijden, maar ook met een klok/horloge met alleen van die streepjes, of alleen de cijfers 12,6 en 9 ik kan het dan gewoon niet zien. Het is gewoon acracadabra dan voor mij. Daarom oefen ik vooral met digitale tijden, ik haal het heel erg door de war, en als ik het in AM/PM ga doen, dan zit ik helemaal met mijn handen in het haar!! Ik tel dan ook altijd vanaf 12.00, dan kom ik er meestal wel mee uit, maar voor 6 uur, heb ik heel snel de neiging om 16.00 neer te zetten, simpelweg omdat er een 6 inzit. Heel onlogisch, maar voor mij is er niks logischer dan dat

Betalen en kortingen
Als ik contant betaal, dan zouden zij mij gerust teveel of te weinig terug kunnen geven (sssjjjt!!). Ik kan als ik zelf achter de kassa zit niet terug tellen, en heb het heel hard nodig dat er precies op het bonnetje staat wat de klant terug krijgt. Juist door mijn kassa werk weet ik nu wel ongeveer wat ik terug moet krijgen, en wordt het steeds makkelijker allemaal, maar nog steeds met heel veel moeite!! Ook met kortingen, als ik 50% korting zie, weet ik nog wel dat het de helft is, maar het precieze bedrag weet ik nooit 1,2,3. Het wordt erg moeilijk zodra meer of minder dan de helft is. Ik kan het gewoon niet uitrekenen. Dat stukje in mijn hersenen is er niet, of is ergens in slaap gevallen. Ik heb al 100 keer uitgelegd gekregen hoe je het nou moet uitrekenen, maar ik vergeet het steeds! Iets met 100%xkorting gedeeld door het bedrag? Uhm. Nee klinkt voor mij niet logisch!

Test
 Ik heb op mijn school een dyscalculie test gehad, en toen zeiden ze dat ik mezelf té veel trucjes heb aangeleerd om echt nog dyscalculie te hebben (tegeltjes tellen, op mijn vingers tellen, ergens bij een cijfer beginnen en daarvandaan doortellen) en dat ik bij een officiële test niet als iemand met dyscalculie in het systeem kom te staan. máár dat ik het wel degelijk heb. Ik was wel blij dat ik eindelijk zekerheid had, want ja, als je niet kan rekenen, ben je meestal toch wel ‘dom’!

XOXO

16 thoughts on “Dyscalculie

  1. Ik had er wel eens van gehoord, goed dat je dit schrijft, ik begrijp het nu een stuk beter :) Klinkt wel erg vervelend en lastig, voor de am/pm heb ik nog wel een kleine tip.. AM After midnight.. alle tijden in de ochtend :)

    Like

  2. Ze zeggen dat ze jou niet als dyscalculist kunnen bestempelen omdat je zoveel manieren hebt gevonden om ermee om te gaan? Wat knap dat ze je dan toch kunnen vertellen dat je het hebt, zeg. -.-‘ Dan ben ik blij dat het bij mij dan toch gewoon is vastgesteld. Want o, de ergernis. Mensen zeggen zo vaak: “Ja maar je kunt gewoon…”. Nee. Je kunt gewoon niet. En er is maar weinig begrip als je inderdaad een misser maakt of zo. Ik had vorige week ook nog zo’n blunder. Ik moest werken in ’t voetbalstadion. Dan reken ik altijd anderhalf uur terug vanaf de tijd dat de wedstrijd begint. Maar ik had dus tweeënhalf uur teruggerekend. Voila, een uur te vroeg op het werk. Nou is het altijd beter dan te laat – wat ik ook weleens heb gehad – maar toch. Ik voel me heel knullig als ik dat soort fouten maak. De ergste dingen zijn nog wel geld, inderdaad, en het inschatten van afstanden en zo. Ik merkte dat ik met autorijles echt telkens faalde met die afstanden. Het is gewoon abracadabra. :/

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, dat heb ik ook inderdaad! Ik kan trouwens ook nooit onthouden of de klok nou een uur terug of vooruit gaat :P. Maar is wel vervelend dat ik het dan weer nét niet heb, want nu heb ik er alleen wat aan zolang ik op het ROC zit, officieel zullen ze me dat niet geven nee.

      Like

  3. Ik ken het alleen van naam, ik wist niet precies wat het inhoud. Zover ik weet heb ik dit niet, maar ik herken wel een heleboel dingen. Ik denk dat dat bij mij komt omdat ik best visueel ben ingesteld en veel dingen omtrent cijfers kan ik niet visueel maken. Zoals digitale tijden lukt me prima, maar als je het over jaartallen gaat hebben of als je me vraagt (zonder dat ik m’n overzicht kan raadplegen) hoeveel ik precies kwijt ben aan vaste lasten per maand, kan ik dan uit m’n hoofd niet zeggen. Afstanden zeggen me ook hélemaal niks. Afgelopen zomer naar Frankrijk geweest en dan vragen veel mensen hoeveel km het rijden is…..euhm géén idee en al heb ik het wel geweten dat aantal ben ik binnen een minuut weer totaal kwijt.
    Ik heb er gelukkig weinig last mee in m’n omgeving, maar zelf vind ik het soms wel irritant en kan me voorstellen dat als je dit hebt dat je vaak tegen dingen aanloopt.

    Overigens vind ik het wel vreemd dat men zegt dat je teveel trucjes hebt geleerd om de stempel te krijgen. Dan betekent het toch gewoon dat je het hebt en dat je op jou manier manieren hebt gevonden om met bepaalde dingen om te gaan?

    Like

  4. Wat goed dat je hier een stukje over schrijft! ik denk dat veel mensen wel eens hebben gehoord van dyscalculie, maar dat ze niet begrijpen hoe dit je dagelijks leven kan beïnvloeden.

    Like

  5. Gelukkig sta je niet alleen, het is alleen al fijn dat het een naam heeft en dat je het kunt uitleggen, helaas blijven er wel mensen bestaan die dit dan nog niet willen begrijpen dat je gewoon iets niet kunt en dat het gewoon bestaat. Stop met zeuren dan over getallen, spelletjes of andere zaken. ook ik heb er een heel stuk aan gewijd pas geleden en kwam erachter waarom ik bijv. niet kan stijldansen of andere dansen amper kan leren, wisten jullie dat? Dat dit ook bij de dyscalculie hoort?

    Like

Praat gezellig mee!

