Pesten – Betoog NL

Iedereen kent het woord wel, pesten. De definitie van pesten is ; een vorm van agressie waarbij 1 of meerdere personen een ander persoon fysiek, verbaal of psychisch schade toe te brengen. Bij pesten is de macht ongelijk.

Ik moet op 10 december een mondeling examen afleggen. Eigenlijk 2, maar ik ga het hebben over een van mijn mondelinge examens, spreken. Bij dit examen moeten wij een betoog houden en een stelling formuleren. Daarbij moeten wij voor óf tegen de stelling zijn en niet alleen argumenten neerleggen waar wij het mee eens zijn, maar ook tegen argumenten ontkrachten. Ik heb heel lang gezocht naar een goede stelling, ik vond dit erg moeilijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende stelling:

Pesten moet strafbaar worden gesteld

Deze stelling heb ik gekozen omdat er naar mijn mening té weinig aandacht word geschonken aan pesten. Natuurlijk hebben wij nu kanjertraining op basisscholen en zijn er al veel meer mogelijkheden om pesters te laten inzien dat pesten echt not done is, maar er zijn nog steeds kinderen en tieners die dagelijks gepest worden.

Misschien ken je deze namen nog wel:
Tim Ribberink, Nederland (20) november 2012
Amanda Todd, Canada (15) oktober 2012
Thomas van Balen, Nederland (16) augustus 2012
Fleur Bloemen, Nederland (15) december 2012

Deze 4 tieners, alle vier zelfmoord gepleegd door pesterijen. Het pesten kan leiden tot depressies en erger. Alle vier verschillende oorzaken. Ze konden geen uitweg meer vinden, en hebben voor de dood gekozen.

Pesters weten vaak niet eens dat ze de wereld van zo’n kind/tiener laten instorten, dat ze als het ware hun zo de grond intrappen dat ze niet weten waar ze het moeten zoeken en denken dat er helemaal niemand meer voor hun klaarstaat, dat er niemand is met wie ze kunnen praten. In feite staan ze er helemaal alleen voor. Nu wordt er op (basis)scholen wel wat aangedaan door middel van trainingen en hardere aanpakken, maar dit vind ik niet genoeg. Ik vind dat pesten strafbaar moet worden, dat de pesters harder aangepakt moeten worden om dit te voorkomen. Voorkomen kun je nooit, maar ik weet zeker dat als je voor moorden of stelen niet achtervolgd kon worden, dat dit ook veel vaker zou gebeuren. eigenlijk zijn van deze vier tieners, en misschien wel vele andere kinderen het leven ook afgenomen, ware ze het zelf hebben gedaan omdat ze zich ingesloten voelde en niet meer wisten wat ze van zichzelf moeten denken.

Misschien vinden sommige mijn stelling té ver gaan, misschien zijn er mensen die het met mij eens zijn. Bedenk je in, of je nou gepest bent of niet, hoe het is als íedereen op school, op je werk of whatever je naar beneden haalt en je niet meer weet waar je het moet zoeken. Nou is het natuurlijk niet zo dat iedereen die gepest wordt zelfmoord pleegt, maar het kan wel heel erg veel impact hebben op de rest van je leven, wat de pester in kwestie vaak niet beseft.

XOXO

PS, ik ben benieuwd wat jij ervan vind, of je het ermee eens bent of niet, ik kan alle reacties gebruiken om zo een goed betoog te kunnen schrijven. (of misschien toch een ander onderwerp te kiezen)

6 thoughts on “Pesten – Betoog NL

  1. Ik snap gewoon niet dat het bestaat; pesten :c Als het echt uit de hand loopt, vind ik ook wel dat pesten strafbaar moet worden. Misschien leren de pesters daar nog iets van.

    Like

  2. Ikzelf ben het helemaal met je eens, pesten kan echt niet en er wordt naar mijn mening nog veel te weinig aan gedaan. Van de kanjertraining herinner ik me een opdracht dat ik mijn klas in een rijtje moest zetten van favoriet naar vervelendst, waardoor ik een gigantische (pest)hekel heb aan die kanjertraining. Verder is mijn ervaring met pesten dat er niks aan gedaan wordt. Ik ben zelf zowel op de basisschool als op de middelbare school gepest, maar niemand heeft het doorgehad, terwijl de tekenen er overduidelijk waren. Ik had het zelfs aangekaart bij mijn mentor, maar die geloofde me niet of probeerde alles zo te praten dat het eigenlijk helemaal niet zo erg was.

    Pesten heeft ALTIJD invloed op iemands leven, zeker op de middelbare school: dan vormt de puber zijn eigen persoonlijkheid en zelfbeeld.

    Het lastige aan je stelling is wel: wat is pesten? Wanneer moet het strafbaar worden gemaakt? Wat voor de één pesten is, is voor de ander een onschuldig plagerijtje. En wil je basisschoolkinderen ook straffen? Hoe naar het ook klinkt, het zoeken (en vinden) van een “zondebok” hoort bij hun leeftijd. Dingen als in elkaar slaan en eigendommen kapot maken is al strafbaar, er moet inderdaad nog iets met de verbale- en psychische kant gebeuren, maar dat wordt nog best lastig.

    Mooie stelling en mooie post!

    Like

  3. Poeh interessant en moeilijk onderwerp.
    Idealiter zou ik zeggen dat ik met je stelling eens ben, maar praktijk bekeken is het probleem te groot en ingewikkeld om het “zo simpel” op te lossen denk ik.
    Pesten is heel moeilijk te definieren, wat jij onder pesten verstaat, hoeft voor mij niets te betekenen of andersom. Maar vooral nog; het ervaren of zien van pesten is vaak heel moeilijk een vinger op te leggen en dus aan te tonen, met name als het om de psychische vorm gaat.
    Gaat het specifiek over kinderen en jongeren?
    Als je naar volwassenen kijkt waar het helaas ook nog steeds te vaak voorkomt, zie je dat pesten op het werk bijvoorbeeld vaak onder de tafel en “binnen de regeltjes” gaat. En zo niet is het alsnog heel moeilijk aan te tonen en wordt vaak degene die gepest wordt niet echt gehoord en het word al snel afgeschoven op “overgevoeligheid”. Of het word juist wel gezien, maar de sleutelfiguren blijken dan juist de bron waardoor je geen kant op kan.
    Het grootste probleem is vaak dat de omgeving niet gezond is. Je hebt meer mensen nodig (en in de juiste posities) en een gezonde cultuur om pesten te voorkomen, niet te laten gebeuren of aan te pakken.
    Dat is bijna niet vast te leggen in de wet en juist daar gaat het veelal mis en trek je altijd aan het kortste eind (als degene die gepest word of als getuige).
    Dit is iig mijn ervaring op verschillende werkplekken. Ik ben nog geen doelwit geweest, maar ook als getuige word je werk omgeving op deze manier flink verziekt door de pesters en zijn er in een situatie als deze weinig middelen waar je écht iets kan doen om pesten tegen te gaan en een wet hiervoor heeft imo teveel mazen waar doorheen te kruipen is door pesters die geraffineerd genoeg zijn.
    Hoe op te lossen? Als idealist; cultuur gezond maken door de bronnen uit elkaar te trekken en op sterke gezonde plekken te zetten waar ze geen bodem en ruimte krijgen voor dit soort onzin (of alleen maar pesters bij elkaar zetten zodat ze elkaar de grond in pesten :p). Als realist; blijf bij jezelf en als het te lang ten koste van jezelf blijft gaan; vertrek naar een andere plek en een passende omgeving vinden waar het wel gezond is.
    Veel succes met je examen alvast!

    Like

  4. Er moet zeker meer aan gedaan worden! Het is nu een ‘dingetje’ waar eigenlijk niks mee gedaan wordt terwijl het voor de gepeste zeker wel gevolgen kan hebben. Goede stelling heb je gekozen!

    Like

Praat gezellig mee!

