Tips tegen examenstress

Bron

Vandaag heb ik mijn eerste examen. Mijn examen Nederlands lezen en luisteren achter een computer. Ik ben een echte zenuwpees en heb dus redelijk last van de (on)nodige examenstress. Nu wil ik graag weer meer schrijven, maar naast school, werk en leren heb ik daar niet veel tijd voor. Ik heb voor mijn schooljaar is begonnen wat tips opgezocht, om een beetje kalm te blijven bij het naderen van examens. Sommige tips die hieronder staan heb ik zelf bedacht, maar je kunt ervan uitgaan dat de meeste wel van het internet komen. Waar ze vandaan komen geen flauw idee meer, want heb ze niet opgezocht met de intentie om ze zelf online te gooien, maar aangezien ik toch erg nerveus ben voor straks heb ik besloten om deze tips toch te delen!

  1. Begin op tijd met leren; dit is wel dé tip natuurlijk, maar ik ben een echte uitsteller en heb er een handje van om alles op het laatste moment te doen (dus ook leren/examenopdrachten maken)
  2. Zorg voor voldoende ontspanning; ondanks dat het belangrijk is om te leren en goed voorbereid te zijn op je examens, is het ook belangrijk om aan jezelf te denken en niet teveel hooi op je vork te nemen. Zorg voor een avondje voor jezelf/met vriendinnen, en doe alles behalve denken aan de naderende examens.
  3. Denk positief; om er maar gelijk vanuit te gaan dat je een 10 in je zak hebt zitten is misschien overdreven, maar ga niet bij de pakken neerzitten, en bedenk gewoon bij jezelf dat je gewoon een ruime voldoende gaat halen. Je hebt immers geleerd (hoop ik dan maar)
  4. Ga op tijd slapen; als je uitgerust bent presteer je namelijk gewoon beter. Ben je aan het nagelbijten geslagen, en weet je nu al dat je de aankomende nachten geen oog dicht doet? Koop dan een potje melatonine, kun je bij de drogist kopen, is geheel natuurlijk en je valt als een roos in slaap…
  5. Maak een planning; Misschien wel handig, dat als je weet wanneer je welk examen hebt, je weet wat je wanneer gaat doen! Als het voor jou volkomen logisch is om dat ene examen in mei eerder te leren dan degene die je in september moet doen, ga je gang, maar als je dat liever niet wil, maak een planning, weet wanneer je welk examen hebt en bereid je goed voor!

Voor mijzelf moet ik nog werken aan deze anti stress tips, vooral omdat ik een examen heb waar ik niet echt voor kan leren, zijn sommige dingen redelijk lastig voor mij en hoop ik gewoon dat mijn Nederlands goed genoeg is dat ik hier doorheen kom! Uiteindelijk wordt het een gemiddeld cijfer, en ik moet er in totaal 10 doen! Eitje! (denk ik)

4 thoughts on “Tips tegen examenstress

Praat gezellig mee!

