Wij gingen staken!

er waren uiteindelijk meer dan 5.000 studenten aanwezig op het malieveld in Den Haag. Het stond helemaal vol, we hebben met zijn allen gestaakt/gedemonstreerd omdat wij het oneens zijn met het leenstelsel. Het leenstelsel wil namelijk dat je geld leent, en daar 4% rente overheen betaald. Dit is niet zo heel veel natuurlijk, maar als je op het volle bedrag van 15.000 uitgaat (wat in arme gevallen zoals ik straks wel op neerkomt) dan ben je maximaal 35 jaar bezig met afbetalen. In de meeste gevallen ongeveer tot je pensioen dus. En dat willen wij niet, wij willen de basisbeurs, wij willen het gewoon zoals het is, dat je een basis- en een prestatiebeurs kunt krijgen, en dáárnaast, mocht het nodig zijn, dat je kunt lenen. Niet dat je als arme student verplicht bent om…

Deze fluitjes werden uitgedeeld zodat we konden toejuichen zonder een schorre keel. De tekst vond ik wel toepasselijk :)

Om 10.15 was ik op school, om mij officieel af te melden zodat ik geoorloofd afwezig was vandaag. Eigenlijk kan dit voor mij niet helemaal, omdat ik in mijn examen jaar zit, maar vond dit tóch even belangrijker. Voornamelijk omdat het mijn plan is om volgend jaar naar het HBO te gaan. We vertrokken ongeveer een uur en een kwartier later, om 11.40 hadden wij de trein richting Den Haag.

2014-11-14 12.54.05
Met Beste vriendinnetje in de trein

Hier dan een selfie, onderweg naar Den Haag. De reis duurde wel erg lang, maar we hadden er zin in. Ik wist niet wat ik kon verwachten, want ik ben nog nooit wezen staken of iets dergelijks, dus ik vond het ook wel erg spannend allemaal. Toen wij aankwamen op Den Haag centraal, voelde ik mij eigenlijk al een beetje strafbaar/schuldig omdat ik daar alleen al liep, aangezien de gehele loop van het station tot het malieveld helemaal bevolkt was met politie in alle soorten en maten. Tussen de gepantserde busjes, de politie op paarden en motoren door stond er een hele lijn met dienstdoende politie agenten die ons in de gaten zouden houden.

2014-11-14 14.35.09
Zo zag de hele weg er ongeveer uit

Uiteindelijk kwamen we op een groot veld waar aan het einde een podium was neergezet. Daar stonden al sprekers te debatteren, we hebben de negatieve partijen uitgejoeld, maar ook serieus geluisterd daarnaar. Want wat willen ze? Ze willen het geld wat ze besparen op de basisbeurs steken in beter onderwijs en in andere dingen, maar vraag je ze precies waar in ze het willen steken? (niemand die het weet)! Wij mogen zélf betalen voor de ov – chipkaarten die straks vrij worden gesteld voor de minderjarigen. De studenten van déze tijd moeten de crisis op gaan lossen. Je studeert 4 jaar op het HBO (hopen we) maar de rest van je leven zit je met schulden. En dat willen we niet! (behalve als je rijke en lieve ouders hebt)(maar ik heb geen rijke ouders)(dus ben ik boos!)

2014-11-14 14.24.41

2014-11-14 14.23.17
Wij gaan de crisis niet betalen! op Rutte! Stop bezuinigen en elite-onderwijs!

Wat is jou mening over het leenstelsel?

XOXO

Praat gezellig mee!

