Wij gaan staken!

Per september 2015 wil het kabinet van studiefinanciering een studievoorschot maken. Voor de mbo’ers onder ons verandert er niks. Ben je een hbo’er, dan staan er redelijk wat grote dingen te gebeuren. De basisbeurs gaat namelijk verdwijnen! Je moet gaan lenen. Je krijgt wel in plaats van 15, 35 jaar om dit terug te betalen, op een lager tarief. Maar als ik dat voor mijzelf ga rekenen (stel ik doe 4 jaar over mijn hbo opleiding) ben ik 27 als ik helemaal klaar ben met school (hopen we dan maar), maar dan mag ik tot mijn 62e van de vruchten plukken, doordat ik mijn studieschuld nog moet af betalen. Ik vind dit belachelijk! Dit betekend dat dit het begin is voor het einde voor  ‘de arme’ student. Als het zo doorgaat wordt studeren alleen voor kinderen van rijke ouders, of moet je naast je studie 40 uur gaan werken om dit te kunnen opvangen. Dit kan in mijn geval beide niet. Meer weten?

Daarom ga ik morgen (vandaag) staken in het Malieveld, Den Haag. Ik vind het belangrijk dat studeren voor iedereen toegankelijk blijft, en misschien lijkt het niet heel ernstig, ik moet maximaal gaan bijlenen als ik volgend jaar naar het HBO ga. De opleiding is duurder, ik heb duurdere boeken nodig, en als ze de ov willen afschaffen (ze wilden het naar een kortingskaart brengen, wat ik op de site van hierboven niet terug kon vinden overigens), dan mag ik ook nog eens een 3e bijbaan erbij nemen, wil ik ook nog kunnen leven (wat dan dus al niet meer kan).

Als het zo doorgaat dan kunnen alleen kinderen van rijke ouders studeren, want niet iedereen wil lenen. In dit geval heb ik dan (om het maar zo cru te zeggen) ‘geluk’ dat mijn moeder 100% is afgekeurd en ik mijn vader niet ken. Dit betekend dat ik 365 euro per maand als gift krijg, mocht ik mijn diploma in 10 jaar hebben gehaald.

Toch maakt het me boos. Ze gaan ervan uit dat ‘pappie en mammie’ wel even je schoolgeld plus je boeken betalen. Niet omdat ik zo geldbelust ben ofzo, maar ik kom nu al bijna niet rond, en dat terwijl ik nu ook een aanvullende beurs heb. Deze word volgend jaar minder, en aangezien ik geen basisbeurs krijg, houd dat in dat ik moet lenen om alles te kunnen blijven betalen.

Een beetje negatief blogje, maar ik wil vanuit mijn oogpunt laten zien als ‘arme’ student dat dit voor mij niet gaat. Ik ga straks beginnen met werken, maar ik neem een schuld mee. En waarom? Omdat ik hoger opgeleid wil worden, omdat ik door wil studeren omdat ik een betere baan wil.

Misschien toch maar op het mbo blijven hangen, maar eerst staken!

XOXO

7 thoughts on “Wij gaan staken!

  1. Hmmm, misschien heb ik makkelijk praten omdat ik al studeer en niet meer hoef te lenen, maar ik vind het niet eens zo’n slecht idee eerlijk gezegd. De overheid heeft je de kans om te gaan studeren, waardoor het dus niet alleen voor de rijken wordt. Maar veel succes en plezier vandaag!!

    Like

  2. Ik heb gelukkig nog een gestudeerd in de goede jaren, ov-kaart altijd geldig, hogere basisbeurs e.d. Maar ben het wel met je eens, studeren moet voor iedereen mogelijk zijn en niet alleen voor de rijkeluiskindertjes. Daarbij vind ik dat de overheid ook wel erg makkelijk redeneert dat je later gemakkelijk je eventuele schuld terug kunt betalen want dat zal zeer zeker niet voor iedereen zijn weggelegd, vooral ook omdat de schulden wel erg rap oplopen…
    Succes met jullie staking, hopelijk luistert het kabinet naar jullie protesten!

    Like

  3. Ik wilde heel graag gaan staken, maar helaas moest ik werken. Werken omdat ik anders niet rond kom, inclusief aanvullende beurs. Werken terwijl kinderen van rijke ouders die tijd in leren kunnen steken, terwijl ik avonden in de UB zit om mijn twee studies bij te kunnen houden. Maar ja, that’s life.

    Like

Praat gezellig mee!

