Mijn weg naar het HBO deel 3: MBO 2 – 4

Waarschijnlijk word dit een driedelig verhaal. Je zou het dus een trilogie kunnen noemen. Alleen dan in het klein. Over mijn gevecht naar het HBO. Ik schrijf dit omdat ik heb gevochten voor de plek waar ik nu zit, waar ik nu sta, en waar ik van plan ben om heen te gaan. Dit is mijn (drama) verhaal over mijn middelbare school leven tot nu.

Ik heb ondertussen mijn examens met een ruime voldoende afgerond en mag naar het MBO. Ik moet wel op een niveau 2 opleiding beginnen, maar dat is niet erg. Mijn weg zal langer zijn, maar ik overwin de obstakels wel. Ik moet en zal naar het HBO. Ik moet en zal bewijzen dat ik geen dom wicht ben, en dat ik wel mee kan komen met de rest.

Mijn vechterslust werpt zijn vruchten af; ik mag mijn niveau 2 diploma in 1 jaar halen in plaats van 2, en ook deze opleiding (samen met mijn middelbare school tijd) heb ik met 2 vingers in mijn neus voldoende af kunnen ronden. Had dat maar niet gehoeven.

Toen kwam ik op een 3/4 opleiding. Ik mocht met hakken over de sloot naar 4, maar dit kwam meer door mijn motivatie dan kunnen. Die lag onder het 0 – punt. Ik was net 18 en woonde op mezelf, werkte 30 uur in de week en had nog stage en school. Uiteindelijk moest ik een keuze maken en heb ik gekozen om te werken. Erg dom, ik was mijn doel even kwijt.

Ik moest ook nadenken over wat ik wilde. Ik wilde een andere opleiding volgen. Want de mensen op SAW waren gewoon niet mijn soort mensen. Uiteindeljk ben ik er 1 jaar tussenuit geweest, waarna ik ben begonnen aan een MBO – 4 opleiding tot ‘ medewerker Evenementenorganisatie’. Nu zit ik dus in mijn examenjaar en ga ik 8 november 2 opleidingen bezichtigen op de HVA ‘ media informatie & Comminucatie’  en ‘pedagogiek’

Als alles meezit wil ik de eerste opleiding gaan volgen, maar als ik uitgeloot wordt, of misschien vind ik het toch leuker, dan ga ik voor pedagogiek. Dus eigenlijk twijfel ik gewoonweg tussen deze twee opleidingen.

Sorry voor het saaie 3-daagse verhaal, maar het moest er even uit. Ik heb er best veel last van gehad, negatief studieadvies en al op de basisschool niet luisteren naar wat ik aangaf dat ik wilde. Uiteindelijk ben ik dus niet dom, zoals ze dachten, maar heb ik dyscalculie. Een soort dysleaxie, maar dan met cijfertjes zeg ik altijd maar! Ik ben met getallen geen genie, en als je mij vandaag de tafel van 8 leert, ben ik die morgen weer vergeten. Maar dat maakt nu misschien niet meer uit, het heeft me op vroege leeftijd een hoop problemen verzorgt. Ik ben dan ook blij dat er iets is waar ik mij aan kan vastklampen. Niet dat ik mijn best niet meer (probeer) te doen, maar er word eerder begrip getoond, en ik word niet meer voor ‘dom’ aangezien.

XOXO

3 thoughts on “Mijn weg naar het HBO deel 3: MBO 2 – 4

Praat gezellig mee!

