Mijn weg naar het HBO deel 1: De praktijkschool

Waarschijnlijk word dit een driedelig verhaal. Je zou het dus een trilogie kunnen noemen. Alleen dan in het klein. Over mijn gevecht naar het HBO. Ik schrijf dit omdat ik heb gevochten voor de plek waar ik nu zit, waar ik nu sta, en waar ik van plan ben om heen te gaan. Dit is mijn (drama) verhaal over mijn middelbare school leven tot nu.

Ik weet het nog goed, ik was 11/12 en mocht naar de middelbare school! Ik had helaas het ongeluk dat ik al op een speciale basisschool zat, waar leerlingen met leerproblemen op zaten. Ik kon op mijn normale basisschool niet meekomen met rekenen, wat wel belangrijk was, en dus werd ik afgeschreven. Nee geen bijlessen voor mij, wegstoppen, in een basisschool voor ‘speciale kinderen’ (kinderen met serieuze leer en gedragsproblemen). Die had ik wel, maar alleen voor rekenen, aan de rest kon ik wél mee komen, maar daar keken ze toen niet naar.

Maar goed, ik mocht dus naar een middelbare school. Het advies? ‘praktijkschool ’t Veer’ (nu beter bekend als Pro Almere). Het is zeker geen slechte school. Voor kinderen met gedrag- en leerproblemen is deze school een uitkomst. Maar ik wilde meer. Ik wilde geen certificaat zodat ik helemaal omhoog moest klimmen om naar het HBO te kunnen. Ik wilde naar een normale school!

Toen er aan mij werd gevraagd wat ik later wilde worden, zei ik dan ook steevast ‘lerares voor de basisschool’ waarop ik het antwoord kreeg (het kwam er in elk geval op neer) dat ik daar te dom voor zou zijn. Sinds ik dit van mijn mentor heb gehoord wil ik mezelf bewijzen. Al lang niet meer om me voor hém te bewijzen, maar voor mezelf. Ik weet dat ik het wél aankan, alleen is de weg voor mij wat langer. Ik heb er dan ook alles aan gedaan om daar zo snel mogelijk weg te komen.

Toen het ook de leraren begon op te vallen dat dit niet genoeg voor mij was, dat ik slimmer was dan iedereen dacht, en dat ik waarschijnlijk wel mee zou kunnen komen op een ‘normale school’, kreeg ik allemaal testen. Testen om mijn intelligentie te kunnen peilen en of ik slim genoeg was voor een BBL richting. Ik vond alles prima, zolang ik maar een diploma kreeg in plaats van een certificaat. Ik wilde meer, ik wilde niet als dom gezien worden. En dat werd ik wel, door mensen buiten de school, de kinderen óp school, die pestten mij, omdat ik slimmer was, vonden dat ik me uitsloof, terwijl ik alleen maar meer wilde dan een certificaat.

Dit is het eerste deel van mijn verhaal, morgen komt deel 2, waarna je een 3e deel kunt verwachten . Ik wil er geen super lange post van maken, dus heb ik ze opgesplitst

XOXO

6 thoughts on “Mijn weg naar het HBO deel 1: De praktijkschool

  1. Pfff wat verrot. Ik herken je verhaal wel een beetje, met name het onderschat worden. Ik snap nog steeds niet dat niemand van de leraren zag hoe de vork in de steel zat.
    Helaas wekte dat mijn vechtlust niet, maar gooide ik er op een gegeven moment met de pet naar.
    Door uiteindelijk de juiste gebeurtenissen en juiste 2e middelbare school was m’n “life saver”. Ik duim voor een life saver voor jou in je verhaal! Ik lees mee…

    Like

  2. Hoi, ik ben Ezra, 15 jaar.
    Bedankt dat je dit verhaal met mensen wilt delen.
    Zelf snap ik je heel goed. Zelf zit ik op deze school, en ik vind het helemaal niet leuk! Ik ga elke dag met een rot gevoel naar school want ik wil ook op een normale school zitten. Ik kan ook veel en veel meer, heb het ook gezegd tegen de school zelf, maar doen en luisteren daar.. werkt totaal niet. Voor de rest kan ik prima leren, heb ook vmbo niveau. Jouw verhaal inspireert me enorm. Dan denk ik, dat kan ik ook.
    Bedankt daar voor!

    Like

    1. Wat fijn om te horen dat ik hier iemand mee heb geïnspireerd! Dit kun jij zeker! Gewoon aangeven dat jij je verveelt. Als jij van jezelf weet dat jij slimmer bent dan dit, dan moet je dit ook zeker laten zien! Laat me vooral weten hoe het afloopt.

      Like

Praat gezellig mee!

