Gelezen: Rode Sneeuw in December

9200000005478903
Uitgelezen: 13-10-2014 – Simone Van Der Vlugt

Op de achterkant:
Het is 1552, de vooravond van de Tachtigjarige Oorlog. Lideweij Feelinck krijgt een relatie met de jonge arts Andries Griffioen, aanhanger van het protestantisme. Om met hem te kunnen trouwen trotseert ze de wil van haar vader, die met haar breekt en haar onterft.

Het jonge stel vestigt zich in Breda, waar ze een nauwe band krijgen met prins Willem van Oranje. Maar het politieke klimaat verandert, het protestantisme wint terrein terwijl onder koning Filips de inquisitie hoogtij viert. Willem van Oranje vlucht naar Duitsland, waar hij zijn legers organiseert om in opstand te komen tegen koning Filips.

Lideweij vlucht met haar gezin naar het rustige Naarden in het Noorden, waar ze zich veilig waant. Tot een verschrikkelijk lot het kleine stadje treft, met een gewelddadige en bloedige volksopstand tot gevolg.

Mijn mening:
Wauw, wat een prachtig boek vond ik dit om te lezen! Ik heb er dan ook veel en veel te lang over moeten doen, omdat ik gewoonweg geen tijd had om te lezen. Op een gegeven moment maakte het niet uit wanneer en waar ik dit boek pakte, ik kon me helemaal inleven met de hoofdpersonen, en waande me zelf in de 1600. Echt een heel mooi beschreven verhaal van Simone van der Vlugt. Voor wie haar boeken kent, en eerder andere boeken van haar heeft gelezen, dit is wel een andere schrijfstijl, ik zou het Roman/Thriller, maar toch ook wel een stukje horror, wat ik niet gewend was van haar o zo fijne schrijfstijl, die nog steeds fijn weg leest. Ik betreurde het dan ook ernstig dat het verhaal af was! (Leuk detail, in de epiloog beschrijft ze in het kort hoe de oorlog uiteindelijk is geeindigd!) Ik heb gehuild en gelachen bij dit boek. Zeker het lezen waard, ook omdat je toch nog een stukje geschiedenis krijgt. Je krijgt heel goed mee hoe het allemaal ging in de 80 jarige oorlog, wat ik altijd erg interessant vind!

XOXO

4 thoughts on “Gelezen: Rode Sneeuw in December

Praat gezellig mee!

