Social Media

Goede dag mevrouw, waar gaat de reis naartoe? ‘Oh, ik ga vandaag naar mijn dochter en schoonzoon, mijn kleinkind ontmoeten. Hij is vandaag geboren!’ ‘Oh wat leuk! Gefeliciteerd met uw kleinkind!’ ‘dankjewel kind, oh daar is mijn bus, ik moet gaan hoor! Fijne dag kind!’

Weet iemand dit nog? Kleine spontane gesprekken met andere mensen bij de bushalte, of in de supermarkt in de rij. Vaak kwamen daar leuke gesprekken uit, en soms was het zelfs zo dat je een nieuw bijzonder iemand ontmoette die je daarna als een vriend of vriendin kon toevoegen aan jou al bestaande vriendenkring. Ook was het veel makkelijker om iemand de weg te vragen, of om te vragen of die persoon misschien hulp nodig had met iets.

Als ik nu een oudere dame vraag of ik haar kan helpen met boodschappen inladen, of als ik vraag waar de reis heen gaat, kijken de mensen toch best wel raar. Ze zijn wel blij met sociaal contact, maar dat een ‘jongere’ hun aanspreekt is toch wel een beetje apart in de cultuur waar we nu in leven, voornamelijk omdat als je in de stad loopt, in de bus zit of op het station staat iedereen met zijn neus in de smartphone zit, met oordopjes in.

Ik ben er zelf ook wel schuldig aan hoor! Dat zal ik nooit ontkennen, maar soms mis ik het ook wel dat er bij de bushalte spontaan een leuk gesprek begint. Ze zijn er nog wel, maar niet veel meer, eigenlijk is het gewoon een beetje raar en zitten mensen er niet meer op te wachten. Onze wereld is nu in de Social media, niet meer in het hier en nu. En ook al is het jammer, iedereen, inclusief ik is er schuldig aan. Natuurlijk zijn er mensen die het nog wel gewoon doen, en daar ben ik blij mee! Maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik het ook niet meer zo goed durf ‘zomaar een gesprek aangaan’. Vooral niet als ik moet beginnen, ik bedoel ‘hoi, hoe gaat het’ en mijn potentiële slachtoffer draait z’n hoofd, de oordopjes gaan weer in en gaat weer in zijn telefoon zitten. Dus dan pak ik mijn boekje er maar weer bij.. :)

XOXO

6 thoughts on “Social Media

  1. ohhh daar ben ik ook schuldig aan! toch maak ik heel af en toe nog wel eens zo’n spontaan kort gesprekje mee maar het is maar zelden en ik start m inderdaad nooit zelf..

    Like

  2. Jaaaa dit soort gesprekken vind ik zo fijn! Ik heb ze dan ook vaak bij de bus of gewoon mensen op staat gedag zeggen of een klein praatje maken. Ik geniet ervan!

    Like

  3. Oh, dat herinner ik me nog wel van de tijd toen ik nog elke dag met de bus naar Emmen of Groningen moest… Hele gesprekken gevoerd met wildvreemden die op een gegeven moment toch goede bekenden werden… Tegenwoordig gebeurt dat nog maar weinig, ten eerste reis ik bijna nooit met het openbaar vervoer, maar is ook bijna iedereen te druk met hun telefoontje… Ik soms ook…

    Like

Praat gezellig mee!

